Loading ....
Przedszkole Nr 44 w Warszawie
Biuletyn Informacji Publicznej
przedszkola Nr 44 w Warszawie
został stworzony w celu powszechnego
udostępniania informacji publicznej w postaci
elektronicznej
Ludna 8
00-404 Warszawa
tel: (22) 622-89-44
fax: (22) 622-92-60
e-mail: p44@wp.pl
Strona główna => Status prawny => Statut przedszkola => Wychowankowie i rodzice

 

V. Wychowankowie Przedszkola

 

§ 18

 
  1. Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.

  2. Terminy i zasady przyjęcia dzieci do Przedszkola określa organ prowadzący co roku.

  3. Do przedszkola uczęszczają dzieci:

  • Od 3 do 5 lat. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola może przyjąć dziecko 2,5 letnie.

  • Od 3 do 8 lat dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

  1. Dziecko, któremu odroczono obowiązek szkolny, może uczęszczać do przedszkola do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowego, w którym kończy 8 lat.

  2. Dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi oraz dzieci ze stwierdzonym autyzmem mogą być przyjęte do Przedszkola po przedłożeniu orzeczenia do kształcenia specjalnego poradni psychologiczno – pedagogicznej, określającego ich poziom rozwoju psychofizycznego i stan zdrowia, oraz decyzji komisji kwalifikacyjnej (zespołu wychowawczego).

  3. W skład komisji wchodzi 2 terapeutów, psycholog i dyrektor Przedszkola.

  4. W zależności od rodzaju zaburzeń organizuje się kształcenie i wychowanie oraz terapię, które stosownie do potrzeb umożliwiają naukę w dostępnym dla nich zakresie, usprawnienia zaburzonych funkcji oraz zapewnienia specjalistycznej pomocy i opiekę.

  5. Przedszkole zapewnia dzieciom, o których mowa w ust. 7:

  • realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,

  • odpowiednie warunki do edukacji i środki dydaktyczne,

  • realizację programu wychowania przedszkolnego dostosowanego do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych z wykorzystaniem odpowiednich form i metod pracy dydaktycznej i wychowawczej,

  • zajęcia z terapii pedagogicznej z elementami integracji sensorycznej stosownie do potrzeb.

  1. Do przedszkola przyjmowane są dzieci zdrowe, a w przypadku chorób przewlekłych, dzieci nie wymagające zabiegów leczniczych w czasie pobytu w przedszkolu i nie stanowiące zagrożenia dla innych dzieci i pracowników przedszkola.

  2. Rodzice maja obowiązek wypełnić karty informacyjne o sposobie postępowania z dzieckiem w razie wypadku.

  3. Dzieci czasowo niesprawne np. unieruchomione gipsem, mogą przychodzić do przedszkola po uzyskaniu zgody lekarza.

  4. Nauczycielom i innym pracownikom przedszkola nie wolno podawać dzieciom leków.

  5. W przypadku zachorowania dziecka, nauczyciel jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić o tym fakcie rodziców (prawnego opiekuna), który powinien jak najszybciej odebrać dziecko z przedszkola. W sytuacji koniecznej nauczyciel ma prawo wezwać karetkę pogotowia.

  6. Gdy występuje zagrożenie życia lub zdrowia, nauczyciel jest zobowiązany niezwłocznie wezwać karetkę pogotowia i powiadomić o tym fakcie rodziców. Lekarz przejmuje odpowiedzialność za życie i zdrowie dziecka. Jeżeli rodzic nie zjawi się, nauczyciel jedzie z dzieckiem do szpitala i czeka do momentu pojawienia się rodzica.

  7. W przypadku długotrwałej nieobecności dziecka spowodowanej chorobą, rodzice zobowiązani są do przedłożenia nauczycielowi zaświadczenia lekarskiego, informującego, że dziecko może uczęszczać do przedszkola.

  8. Rodzice zobowiązani są do informowania nauczyciela o każdorazowej zmianie numerów telefonów kontaktowych.

  9. W przedszkolu tworzy się warunki zapewniające dzieciom bezpieczny pobyt:

  • nauczyciele i pozostali pracownicy są odpowiedzialni za życie i zdrowie powierzonych ich opiece dzieci,

  • nauczycielom i innym pracownikom przedszkola nie wolno pozostawiać dzieci bez opieki,

  • nauczyciele i inni pracownicy przedszkola obowiązani są udzielić dzieciom pierwszej pomocy przedmedycznej,

  • rodzice (prawni opiekunowie) są zobowiązani do przestrzegania zasad bezpieczeństwa obowiązujących w przedszkolu,

  • rodzice (prawni opiekunowie) nie mogą przyprowadzać do przedszkola dzieci chorych,

  • pracownik dyżurujący w szatni czuwa nad bezpieczeństwem dzieci,

  • po odebraniu dziecka z ogrodu przedszkolnego, rodzice (prawni opiekunowie) nie powinni pozostawać z dziećmi na terenie ogrodu, ponieważ utrudnia to nauczycielom czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci,

  • wszystkie zajęcia poza terenem przedszkola, organizowane są zgodnie z regulaminem spacerów i wycieczek,

  • dyrektor przedszkola jest zobowiązany do zapewnienia prawidłowych warunków bhp i p. poż., gwarantujących bezpieczeństwo dzieci i pracowników na terenie przedszkola.

 
 

§ 19

 
  1. Zasady rekrutacji dzieci do przedszkola:

1.1.Przedszkole przeprowadza elektroniczną rekrutację dzieci do przedszkola w oparciu o zasadę powszechnej dostępności. Nabór dzieci do przedszkola prowadzony jest zgodnie z wytycznymi organu prowadzącego. Kryteriami obowiązującymi przy naborze do przedszkola są kryteria określone przepisami prawa:

  • dzieci matek lub ojców samotnie je wychowujących,

  • dzieci matek lub ojców, wobec których orzeczono znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności na podstawie odrębnych przepisów, 

  • całkowitej niezdolności do pracy albo niezdolności do samodzielnej egzystencji,

  • dzieci z rodzin zastępczych, 

 

Osoby nie będące obywatelami polskimi są przyjmowane do przedszkola na warunkach i w trybie dotyczącym obywateli polskich.

(rozporządzenie MEN z dnia 1 kwietnia 2010 r. Dz. U z 2010 r. Nr 57, poz. 361)

1.2. Dzieci przyjmowane są do przedszkola na rok szkolny, a termin rekrutacji ustalony jest przez organ prowadzący. Został on ustalony od 9 marca do 28 marca 2011r.

  • Formą zgłoszenia dziecka do przedszkola jest zgłoszenie go w elektronicznym systemie ewidencji podań i wspomaganie zapisu do przedszkoli oraz złożenie do przedszkola potwierdzenia woli kontynuacji edukacji przedszkolnej w dotychczasowym miejscu.

  • Przedszkole prowadzi rejestr zgłoszeń rodziców o przyjęcie dziecka do Przedszkola. Przy zapisach nie obowiązuje rejonizacja.

  • Ewidencja podań o przyjęcie dzieci do oddziałów przedszkolnych prowadzona jest w podziale na grupy wiekowe – trzy, cztero – i pięciolatków.

  • Przedszkole może tworzyć oddziały mieszane.

  • Obowiązują jednolite kryteria kwalifikacyjne z przypisanym kodem liczbowym, ustalone w ramach Elektronicznego systemu ewidencji podań.

  1. Adaptacja dzieci do przedszkola:

  • w przedszkolu organizuje się spotkania adaptacyjne, dwa tygodnie przed rozpoczęciem roku szkolnego dla dzieci 3 letnich; dzieci starsze mają zagwarantowany taki okres adaptacyjny w czerwcu, w odpowiednich oddziałach;

  • dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych zakwalifikowane do grupy terapeutycznej /specjalnej/po raz pierwszy są przyjmowane na okres adaptacyjny od 1 do 3 miesięcy;

  • jeżeli dziecko po upływie okresu próbnego stwarza zagrożenie dla innych dzieci i zaburza w znacznym stopniu realizację programu terapeutycznego /programu wieloprofilowego usprawnienia/, rada pedagogiczna w formie decyzji może nie wyrazić zgody na przedłużenie pobytu dziecka
    w przedszkolu, proponując jednocześnie rodzicom innego rodzaju indywidualne zajęcia terapeutyczne na terenie przedszkola za zgodą organu prowadzącego.

 

  1. Prawa dziecka uczęszczającego do przedszkola.

Każde dziecko ma prawo do:

 

  • pobytu w warunkach zapewniających mu zdrowie i bezpieczeństwo;

  • podmiotowego traktowania;

  • poszanowania, godności i prywatności;

  • akceptacji takim jakim jest;

  • spokoju i samotności gdy tego potrzebuje;

  • indywidualnego procesu i tempa rozwoju;

  • bycia wysłuchanym;

  • do zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;

  • do zdobywania wiedzy i umiejętności poprzez różne rodzaje aktywności;

  • snu i wypoczynku gdy jest zmęczone;

  • jedzenia i picia, gdy jest spragnione oraz wyboru pokarmów co do ilości i rodzaju potraw;

  • swobody myśli i wyznania;

  • tożsamości;

  • miłości i ciepła;

  • wsparcia przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą;

  • wspólnoty i solidarności w grupie;

  • otoczenia różnorodnego bogatego w bodźce i odpowiadającego jego możliwościom;

  • zorganizowanej pomocy specjalistycznej, jeżeli tego potrzebuje.

Obowiązkiem każdego pracownika przedszkola jest zapoznanie się z „Konwencją o Prawach Dziecka”, przyjętą przez Zgromadzenie Narodowe ONZ i przestrzeganie jej /Dz. U. Nr 120 z 1991r. poz. 526/.

3.1. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:

  • szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania,

  • ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,

  • poszanowania jego godności osobistej,

  • poszanowania własności,

  • opieki i ochrony,

  • partnerskiej rozmowy na każdy temat,

  • akceptacji jego osoby. 

3.2. Dziecko ma obowiązek: 

 

 

  • postępować zgodnie z umowami przyjętymi w grupie,

  • przestrzegać ustalonych w przedszkolu zasad bezpieczeństwa,

  • w kontaktach z rówieśnikami szanować prawa innych dzieci,

  • szanować własność wspólną, własność innych, własność osobistą,

  • szanować pracę własną oraz pracę innych,

  • w relacjach z rówieśnikami i dorosłymi posługiwać się ogólnie przyjętymi zwrotami grzecznościowymi.

 

Dyrektor przedszkola w porozumieniu z Radą pedagogiczną może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do Przedszkola w następujących przypadkach:

  • zaleganie z odpłatnością za Przedszkole powyżej 2 okresów płatniczych, a w przypadku dziecka 6 letniego może podjąć decyzję o skróceniu czasu pobytu do 5 godzin dziennie w ramach realizacji podstawy programowej lub przeniesienie wychowanka do innego oddziału działającego na terenie miasta, realizującego tylko podstawę programową wychowania przedszkolnego,

  • nieobecność dziecka ponad jeden miesiąc bez informowania Przedszkola o przyczynie tej nieobecności,

  • ze względu na zachowanie dziecka uniemożliwiające zapewnienie jemu lub innym dzieciom bezpieczeństwa i niepodjęcie przez rodziców współpracy zmierzającej do rozwiązania problemu (np. podjęcie terapii) lub gdy wykorzystane zostały wszelkie możliwości zmiany tej sytuacji.

  1. W przypadku zamiaru skreślenia dziecka z listy wychowanków w sytuacji opisanej w ust.4 pkt.c dyrektor zobowiązany jest podjąć następujące działania:

  • zawiadomić rodziców na piśmie o konieczności podjęcia współpracy z Przedszkolem w zakresie korekty zachowań dziecka,

  • zaproponować rodzicom i dziecku odpowiednią pomoc,

  • zawiadomić organ prowadzący i sprawujący nadzór pedagogiczny o zaistniałym problemie oraz o zamiarze skreślenia dziecka z listy przedszkolaków,

  • zawiadomić rodziców o podjętej decyzji na piśmie.


VI. Rodzice


§ 20

 
  1. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:

  • przestrzeganie niniejszego statutu,

  • zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,

  • respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców, podjętych w ramach ich kompetencji,

  • przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców, lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo, na zasadach określonych przez przedszkole w regulaminach i procedurach oraz zgodnie z ramowym rozkładem dnia,

  • terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,

  • informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu,

  • niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,

  • dopełnić formalności związanych ze zgłoszeniem dziecka 6-letniego do przedszkola i zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia,

  • systematyczne przyprowadzanie dziecka do przedszkola w celu zapewnienia możliwości pełnego uczestniczenia w zajęciach i ciągłości oddziaływań wychowawczo – dydaktycznych,

  • dbanie o higienę osobistą dziecka,

  • informowanie przedszkola o przewlekłych chorobach dziecka oraz dostarczanie zaświadczenia lekarskiego o sposobie postępowania w przypadku pogorszenia się stanu zdrowia spowodowanego chorobą.

 

§ 21
 
  1. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.

  2. Rodzice mają prawo do:

  • zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy w danym oddziale,

  • uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,

  • uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, pedagoga i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,

  • wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacjami pracy przedszkola,

  • wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwa, radę rodziców lub radę przedszkola.

 
§ 22
 

Formy współpracy przedszkola z rodzicami:

  1. zebrania grupowe,

  2. konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielem, psychologiem,

  3. kąciki dla rodziców,

  4. zajęcia otwarte,

  5. wydawanie gazetki – „Poznajmy się”,

  6. prowadzenie strony internetowej,

  7. spotkania rekreacyjne w plenerze,

  8. szkolenia psychoedukacyjne.

 

 

Pokaż informacje o artykule